Mirrorless vs DSLR deel 2

Het vervolg

In ons vorige artikel over Digitale Spiegelreflex en Mirrorless camera’s hebben we een aantal knelpunten benoemd van het beproefde spiegelreflexconcept in het digitale tijdperk. De zogeheten ‘spiegelloze’ (mirrorless) camera’s pakken deze problemen aan, maar tot op heden blijven de DSLR camera’s popular, vooral in het professionele segment.

 

Sinds September 2018 zijn er belangrijke nieuwe ontwikkelingen op mirrorless gebied. Nikon kondigde zijn Z6 en Z7 aan; Canon bracht de EOS R op de markt. Deze fullframe camera’s hebben een nieuwe lensmount gekregen, die niet compatibel is met de DSLR objectieven van hetzelfde merk. Door middel van een speciale adapter kunnen deze objectieven wel worden gebruikt, maar voor het beste resultaat moet men overstappen op een nieuwe lijn van objectieven. Zowel Canon als Nikon heeft hiervoor nog wel wat werk te verrichten, want terwijl hun aanbod aan DSLR lenzen al jarenlang zeer compleet is, moet dit aanbod voor hun nieuwe mirrorless camera’s van de grond af worden opgebouwd.

De belangrijkste concurrent voor Nikon en Canon is op dit moment Sony, die al jarenlang fullframe mirrorless camera’s aanbiedt in verschillende prijsklassen, en inmiddels ook een goed aanbod heeft van objectieven.

Nikon en Canon zullen het moeten hebben van de merkentrouwheid van hun gebruikers; en dat is niet vanzelfsprekend omdat die gebruikers niet alleen hun camerabody zullen moeten upgraden, maar ook hun objectieven. En dan wordt het ineens aantrekkelijk om eens bij een ander merk te gaan kijken.

APS-C

“Full Frame” was het toverwoord dit jaar, en voor professioneel gebruik lijkt dat de standaard te zijn. Wat betekent dit voor APS-C, het formaat van de eerste digitale reflex camera’s? Op dit moment is dat nog een beetje koffiedik kijken, maar het is niet ondenkbaar dat op termijn de APS-C reflex camera’s zullen verdwijnen.

De reden daarvoor is dat de gewone consument steeds minder geïnteresseerd is in camera’s, omdat de smartphone die taak heeft overgenomen. De kwaliteit van deze foto’s wordt snel beter, en dat komt ook door de geavanceerde software die speciaal hiervoor op smartphones wordt ontwikkeld. Daarbij komt dat de gemiddelde gebruiker het onhandig vindt om foto’s eerst te moeten overzetten op de telefoon voordat die kunnen worden verzonden naar familie of vrienden, en hoewel WiFi vaak standaard is op camera’s blijft dit overzetten een obstakel.

Dat betekent dat de onderkant van de markt het moeilijk gaat krijgen. Voor wat betreft de bovenkant zullen gevorderde amateurs en professionals bij voorkeur full frame sensoren gebruiken, in verband met ruisgevoeligheid en het feit dat het op een grotere sensor makkelijker is om het verschil in scherpte tussen voor- en achtergrond te beïnvloeden. Vergeet ook niet dat in de tijd van de kleinbeeld filmrolletjes de meeste camera’s het formaat hadden van wat we nu “full frame” noemen. APS-C is een kleiner formaat waar korte tijd ook filmrolletjes voor werden gemaakt, maar dat in het digitale tijdperk vooral werd omarmd omdat kleinere sensoren goedkoper gemaakt konden worden. Maar het APS-C formaat was meer een gelegenheidsoplossing, nooit een ideaal.

Inmiddels heeft Sony al een paar jaar full frame camera’s, sinds kort ook Nikon en Canon. Panasonic heeft aangekondigd volgend jaar met een full frame camera te komen. De enige fabrikant die juist heeft aangegeven níét met een full frame camera te komen, is Fuji. En dat heeft een reden. Zij hebben – in tegenstelling tot Nikon en Canon – geen bestaande full frame DSLRs in hun portfolio, dus ook geen klanten die op full frame fotograferen. Hun hele objectieflijn is alleen geschikt voor APS-C; en met hun mirrorless APS-C camera’s hebben ze een solide plek weten te veroveren in de markt. Maar ze hebben nóg een troef in handen.

Hoezo “full” frame? Fuji Mediumformat camera’s

Want in zekere zin klinkt ‘full frame’ wel groot, maar is het dat niet. Niet voor niets werd dit formaat vroeger “kleinbeeld” genoemd! In de geschiedenis van de fotografie zijn veel grotere formaten gebruikt, en één daarvan is het zogeheten “middenformaat” (medium format). Fuji heeft een aantal middenformaat camera’s uitgebracht (recent nog de GFX 50R) met een relatief kleine sensor – die alsnog veel groter is dan een full frame sensor. Waar een full frame sensor 36x24mm is, is Fuji’s middenformaat sensor 43,8x32,9mm. Het hoeft niet te verwonderen dat deze camera’s en hun objectieven wel een stuk groter zijn dan hun full frame tegenhangers, maar daar krijg je dan ook wel wat voor terug.

Behalve Fuji zijn er nog wel meer fabrikanten die camera’s produceren groter-dan-full frame, zoals Phase One en Hasselblad, maar Fuji heeft dit soort camera’s bereikbaar gemaakt voor de gewone professional. De goedkoopste middenformaat camera is verkrijgbaar vanaf ongeveer 4500 euro; wat misschien veel geld lijkt totdat je de andere camera’s hebt gezien.

Het nadeel van de middenformaat camera’s is dat ze nog niet zo ver zijn uitgekristalliseerd als APS-C of full frame camera’s. Meestal zijn ze niet al te snel. Maar ze bieden wél het maximale aan beeldkwaliteit.

Olympus? Micro Four-Thirds?

Zoals in het vorige artikel al gezegd is, hebben Panasonic en Olympus de eerste mirrorless camera’s op de markt gebracht, met een Micro-Four Thirds sensor. Deze sensor is twee keer zo klein als een full frame sensor. De vraag die iedereen op het internet op het moment bezighoudt, is: wat gaat er met dit formaat gebeuren? Het is een stuk kleiner dan APS-C, wat gevolgen heeft voor de maximale resolutie en de ruisgevoeligheid. Het belangrijkste verkoopargument was altijd de compactheid, en inderdaad zijn sommige camera en lenscombinaties zeer compact. Maar dat geldt lang niet voor alle combinaties; sommige camerabody’s zijn ronduit groot (Olympus E-M1, Panasonic G9) en hetzelfde geldt voor het professionelere glaswerk. Als er eenmaal goede full frame alternatieven zijn, welke professional gaat dan nog 2000 euro uitgeven aan een camera met een “piepkleine” sensor?

Vandaar dat het niet verbazingwekkend is dat Panasonic (die geen APS-C camera’s produceert) naast de Micro Four-Thirds camera’s ook een full frame camera gaat ontwikkelen. Panasonic heeft hiervoor een samenwerkingsverband opgezet met Leica en Sigma; maar – opmerkelijk genoeg – niet met Olympus.

Wat Olympus gaat doen is op dit moment nog niet duidelijk, en dat kan zomaar een probleem worden voor het merk.

Positief nieuws voor het Micro Four-Thirds platform is de aankondiging van een nieuwe Panasonic lens: de 10-25mm F1.7 zoomlens. Dit is een lens waar veel naar uitgekeken wordt, vanwege de combinatie van een praktisch zoombereik en een groot diafragma. De meeste professionele, lichtsterke zoomobjectieven hebben een maximaal diafragma van F2.8.

Koffiedik kijken

Hoe ziet het landschap er over – pak ‘m beet – tien jaar uit?

Het zou zomaar kunnen zijn dat de standaard dan full frame is; zowel voor professionals als amateurs. Misschien dat Fuji nog kan vasthouden aan zijn APS-C modellen, maar als de prijs van full frame sensoren lager en lager wordt lijkt er geen goede reden meer te zijn voor Sony, Nikon en Canon om APS-C camera’s te maken.

Het concept ‘DSLR’ heeft zijn langste tijd gehad, en zal simpelweg verdwijnen. Het goede nieuws is dat er een groot aanbod zal ontstaan aan tweedehands DSLR apparatuur, die amateurs met weinig geld in staat zal stellen prachtige foto’s te maken.

Het is mogelijk dat er – naast full frame camera’s – een markt blijft bestaan voor kleine, handzame systeemcamera’s. In dat geval zou Micro Four-Thirds die markt kunnen bedienen; maar alleen als er voldoende aanbod is aan goed, snel en vooral compact glaswerk.

Meer over dit onderwerp

Mirrorless vs DSLR
Mirrorless of DSLR?

Mirrorless vs DSLR - praktijk
Mirrorless of DSLR - de praktijk

Objectieven - lenzen
Objectieven - lenzen: overzicht soorten camera objectieven

Objectieven kopen
Objectieven kopen - overzicht van objectieven

Objectieven kiezen
Objectieven: camera objectieven kiezen - gratis tips

Standaard objectieven
Standaard objectieven / lenzen voor digitale camera

Lenzen
Camera lenzen: kies de juiste lens voor natuurfotografie en vogelfotografie

Lenzen kopen
Lenzen fotografie

Camera lenzen
Camera lenzen - tips voor een objectief bij uw camera

Groothoek
Groothoeklens / groothoek objectieven voor fototoestel

Teleobjectieven
Teleobjectieven - o.a. Canon, Nikon, Minolta, Olympus, Sigma, Tamron, Raynox.

Zoomlenzen
Zoomlenzen - zoomobjectieven digitale camera kopen

Groothoeklens
Groothoeklens

Camera vergelijken
Camera lenzen vergelijken - kooptips voor digitale camera's

Sigma objectieven
Sigma objectieven - ruime keuze Sigma objectieven

Vintage lenzen op Nikon DSLRs
Vintage lenzen op Nikon DSLRs digitale camera

Olympus
Olympus digitale camera's - camera's van Olympus

Panasonic
Panasonic digitale camera's - Panasonic

Sony
Sony digitale camera's - Sony

Focusproblemen
Focusproblemen met Digitale Spiegelreflexcamera’s

Mirrorless vs DSLR - praktijk
Mirrorless of DSLR - de praktijk