herfst-eikels-fiets

Cursus Herfst fotografie

Waarom zou je beginnen met open landschappen ?

Er zijn best wel veel uitdagingen bij deze prachtige seizoen de Herfst,  en daarom is het van uiterste belang om een goede planning te gaan maken alvoors je op pad gaat, aangezien je dan juist heel veel mogelijkheden voor geschoteld krijgt qua setting, kleuren, lichtval, mist, dieren, landschappen,  bankjes, beekjes, als de insecten min of meer op retour zijn, de eekhoorn hun wintervooraad beginnen op te slaan, Overal verzamelt hij voedsel: insecten, fruit, paddenstoelen en noten. De eekhoorn graaft de nootjes in, onder struiken en bomen.

 

Dus begin in iedergeval met een geplande herfst sessie, het begint eigenlijk al een beetje begin september,  je kunt bijvoorbeeld kiezen voor de veluwe dat is een mooi open en heuvelachtig gebied,  veel verschillende lagen,  en doordat je koudere kille nachte krijgt dan heb je vaak mist net boven de grond, en dat levert meestal hele mooie plaatjes op, en vooral in het begin van september dan zijn de bladeren nog groen in het bos dus dan, is het beter nog even te wachten om fotos te maken in het bos en begin je op bijvoorbeeld de veluwe dan kun je vast in de sfeer komen. open gebieden zie je overal in Nederland wel, erg veel mooie plekjes,  Maar zoek vooral even de grondmist op deze geeft je diepte,  kleur en sfeer,  mooie bloeiende heide en gebruik dan bijvoorbeeld een goothoeklens  zodat je in de voorgrond de mooie heide ziet en op de achtergrond  zie je de lagen ontstaan  en de mist, op die manier krijg je verschil in diepte.

 

Dat de zonsopkomst het alle mooiste is dat is wel zeker, en vooral in combinatie met de mist,  en de warme kleuren, en omdat de zon in de herfst een stuk lager en langer blijft hangen  boven de horizon, dan hebt je net even wat meer tijd op de perfecte foto te maken. En het patroon van piramide van de bloeiende heide en in het midden de zon, geeft je als het ware het gevoel dat je erin gezogen wordt. Dus let erop of je de lijnen ziet in je compositie die een positief gevoel geven aan je foto, want mensen houden van nature van symmetrie. Die patronen kun je natuurlijk ook los fotograferen, dat kan ook heel mooi zijn, dus landschapsfoto's is niet alleen groothoek,  maar is het met een 70-200mm closups maken van een bepaalde patronnen in het landschap ook erg interresant,  en anders kun je er zelf wat kleur en patroon in brengen (lol). dus wees creatief.

  

Op een gegeven moment zie je dat de berken ook geel beginnen te worden op de heide, en als je dan ook nog een hertje in het beeld kan brengen dan heb je al snel een leuke keluren variatie, voor een mooie herfst foto. en vooral het licht wat net op die herfst gele blaadjes schijnt zorgt ervoor dat je al snel de sfeer te pakken hebt.

Er zijn nog veel meer redenen waarom je met de herfst met open landschapsfoto's bezig kan zijn, het is echt niet zo dat het alleen maar helder koude nachten zijn en strak blauw, de hersft is natuurlijk een tijd van storm wind veel afwisselende wolken luchten, en met mooie zonlicht, en misschien gras wat uitgebloeit is wat een goudkleurige gloed krijgt door het zonlicht is een genot voor de ogen. Bomen in het landschap kun je ook erg mooi gebruiken in een open landschapsfoto, waarom dan niet gelijk naar het bos, het bos blijft nog lang erg groen en het duurt best nog wel een tijd voordat je echt mooie foto's in het bos kan maken, en tevens is het ook een mooie afwisseling van foto's en zorgt ervoor dat je wat creatiever te werk gaat en je jezelf blijft uitdagen.

Ook lagen in het landschap is heel leuk om daar mee te spelen, en ook met water kun je geweldig gebruiken in je compositie, in de herfst heb je soms water wat lijkt te stomen en er een soort mis op het wateropervlakte verschijnt, als je dan ook nog een vogel en mooie bomen op de achtergrond  zichtbaar zijn dan hebt je al snel weer een mooie herfstachtige foto.

Je ziet hoe mooi het is als de zon er doorheen komt en dan krijg je prachtige kleuren, en een foto die niet iedereen heeft van de herfst. en  als je regelmatig terug gaat zul je zien dat het zelfde landschap continu aan het veranderen is, en hou ook het weer hierbij in de gaten, want dat veranderd je landschap, en zo bereid je goed voor als de herfst echt los gaat.

Herfst in het Bos

Het bos is bij uitstek de beste plek voor herfstfoto's natuurlijk. zoals je op de foto ziet kun je met simpel wat zon licht en wat herfstbladeren op de voorgrond al heel snel een mooie herfstfoto maken in het bos.

 

Ook met minder goed weer kun je al heel snel, hele mooie herfstfotos maken, dus blijft niet thuis... maar probeer het eens uit, en zie hoe verassend de natuur kan zijn, waar je uiteraard weer van kan leren. hier was het vochtig, en af en toe miezerd het een beetje, en krijg je een beetje misachtig idee. Had hierbij de mist wel wat overbelicht, waardoor je geen grijze mist krijgt, maar een mooie witte mist. En met bladeren op de voorgrond krijg je mooi een diepte werking, een tapijt van prachtige bladeren verhult de loop van fiets- en wandelpaden, en de vallende bladeren zorgen net voor dat extra's, en dat kan soms tijd vergen om daar op te wachten, maar hoe compleet wordt je plaatje dan, dat is toch de moeite waard, vind je niet?

minder-goed-weer-herfstfoto

Mooie locaties zijn bijvoorbeeld;

Het Voorsterbos

In de noordoostpolder, Dertien korte wandelroutes kun je belopen in het Voorsterbos. Op je pad vind je dichte naaldbossen en vogelrijke loofbossen. Boswachters telden liefst 60 vogelsoorten, zoals nachtegaal, ransuil en ijsvogel. Vooral die laatste wil ik nou zo graag een keertje live ontmoeten.

Natuurpark de Hoge Venen

Natuurpark de Hoge Venen is het oudste natuurreservaat van Wallonië en een van de bekendste natuurgebieden van België.

Paleispark Het Loo

Het Paleispark is 650 hectare groot en ligt tegen Paleis Het Loo aan en rondom slot Het Oude Loo. Van oudsher diende dit park ter ontspanning en verpozing

De Amsterdamse Waterleidingduinen

De Amsterdamse Waterleidingduinen is een prachtig natuurgebied wanneer je damherten wilt gaan fotograferen

Speulderbos

Het Speulderbos bij Ermelo en Garderen vormt een aaneengesloten natuurgebied met het Sprielderbos. Dit laatste ligt in de gemeente Putten.

Bosland

De Belgische Loonse en Drunense Duinen, ofwel de Belgische Sahara. In het gebied vind je zandvlaktes, naald- en loofbossen en prachtige meren en vennen.

Pannenhoef

Helemaal in het zuiden van Brabant, Bos, vennen en bloemrijke weilanden typeren de Pannenhoef, een prachtig natuurgebied tussen Etten-Leur, Zundert, Rijsbergen en Sprundel,

Heverleebos

Het Heverleebos is een bosgebied ten zuiden van de stad Leuven in de Belgische provincie Vlaams-Brabant.

Rijsterbos

Het Rijsterbos ligt tussen het IJsselmeer (ook een mooie locatie) en het dorp Rijs. Het is een van de bekendste bossen van Friesland en je kunt hier prachtig wandelen. 

Deelderwoud

Het Deelerwoud is een oase van rust gelegen tussen twee heel bekende buren: de Nationale Parken Hoge Veluwe en Veluwezoom.

Uiteraard zijn er nog veel meer mooie bosgebieden

Als ik dan naar één van die plekken ga dan ga ik meestal naar open plekken in het bos,  omdat op die plaatsen vaak de zon voor mooie licht zorgt, je krijgt dan snel dat de bomen een mooi silhouet vormen, waardoor je een verschil krijgt tussen voorgrond en de achtergrond.

Op deze manier krijg je een doorkijk naar de openplek, en naar het mooie licht,  je ziet dan hoe prachtig de zon het bos komt instromen. Je ziet het licht mooi de ondergrond oplichten,  waardoor je mooie intense kleuren krijgt. De grootste uitdaging bij dit soort foto's is, om de juiste nabewerking te vinden. Want het licht wordt heel gauw heel licht, en het donker al gauw te donker, je hebt met enorme contrasten te maken, en die moeten dan net allemaal binnen een bepaalde range vallen. Als je hem dan wat nabewerkt en je hebt de highlights wat terug getrokken, en de schaduws wat opgetrokken, en dan is het niet erg als sommige delen van de foto bijna wit en sommige delen bijna zwart zijn, zolang je die sfeer maar weet te vangen die er op zo'n moment in het bos hangt, dan is zo'n openplek op de grens van het bos, absoluut een hele mooie plek om bezig te zijn met herfst foto's. ook al zijn de bladeren nog wat groen, in het begin van de herfst. Bij hele goeie omstandigheden waarbij de zon aan het opkomen is,  krijg je in het midden van het bos altijd nog wel stralen die erdoor komen, en het bosgrond weten te bereiken, op de foto zie je dat ook, dat het een zonne harp vormen, en hou in de gaten dat je de zon dan wel achter een boom zet,  anders krijg je een hele felle plek. Als je een kleine diaframa gebruikt bijvoorbeeld een F/16 , dan zu je zien dat de zon dan een soort sterretjes creëert. Het groete nadeel in de vroege herfst is toch wel het groen, je heb dan liefst toch de mooie herfstkleuren, zoals dat goud geelige, rode herfstinten. En wat ik dan meestal doe is, dat ik ze dan omzet in zwart/wit, hierdoor worden ze nog krachtiger, het gaat dan puur om de contrasten en de stralen, en dan is het qua gevoel hoe extreem je de zwart/wit omzetting doet. Ik vind het zelf mooi om nog wat details in de schaduw te zien, terwijl andere weer veel meer contrast willen, maar dat is gewoon een kwestie van smaak. Maar met zwart wit heb je in iedergeval niet dat het groen afleid, en komen de stralen gewoon goed tot hun recht.

Je kunt ook nog werken met een fisheyelens, wat leuk aan een fisheyelens is, is dat hij enorm wijd is,  je kunt veel meer omgeving in een foto vangen. Natuurlijk krijg je dan wel een bolling van de horizon, maar dat kan juist het gewenste effect zijn als je iets creatiefs wilt bereiken. Een fisheye-lens is een extreem groothoekobjectief met een beeldhoek van 180 graden. 

 

Het is natuurlijk weer smaak gebonden, maar als je het mooi vind, zou ik je zeker aanraden om het een keer te proberen. Door extreme  diafragma's te gebruiken krijg je genoeg scherptediepte, zodat je alles mooi scherp krijgt. En met die fisheyelens kun je ook gewoon recht ophoog fotograferen. dan krijg je dat bomen van alle kanten naar je toekomen. Het komt dan van alle kanten naar het centrum, je krijgt dan een hele mooie cirkel van bomen. En vaak als je dan op zoek gaat naar wat hele oude bomen dan krijg je al snel hele mooie patronen. De sleutel bij dit soort foto's is, om flink over te belichten. Als je neutraal zou belichten dan zou je de bomen al snel veelste zwart zien worden, en zie je de lucht veel te neutraal worden, het geeft juist wel een mooi dromerige effect als je juist de lucht bijna tegen het overbelichten aan hebt,  waardoor je ook weer wat tekening in de bomen en schaduw hebt. Denk ongeveer aan 1,5 stop overbelichting, En vooral met echte herfstkleuren dan wordt het pas echt mooi. 

Vooral als de bomen de mooie goud gele kleur krijgen. En als je op een mistige dag, 2 stops overbelicht dan gaat de witte lucht bijna uitbijten, maar komen de kleuren prachtig tot hun recht.En dat de bladeren heel erg extreem geel worden, dat krijg je vooral als het op eens heel erg herfst wordt. Als je in oktober ineens 2 a 3 graden nachtvorst hebt, en het koel enorm af, dan zijn alle paddestoelen kapot van de nachtforst, maar dan komen de extreem herfst kleuren het meest tot zijn recht. Dus ook hierbij geldt ...hou het weer in de gaten en maak een planning. Dus slaat het weer ineens heel erg om van warm naar koud, dan worden de kleuren het meest intens, en mag je dat moment niet missen.

Je kunt natuurlijk grote bomen nemen, maar ook een kleine boom kan voor een heel mooi plaatje zorgen, en als je dan mist heb kun je het kleine boompje als het ware los krijgen van de achtergrond en wordt het boompje ineens je hoofdonderwerp, van daar dat ik er vaak erop uit trek als het mistig is.

 

Want het is altijd lastig in een bos een onderwerp te isoleren.Nog een manier wat ik niet veel gebruik, het is een manier hoe je met weinig licht om kan gaan, en een beetje abstractie, op deze foto heb ik een sluitertijd van 1/20 van een seconde een foto gemaakt, en als je dan tijdens het fotograferen je fotocamera beweegt, dan krijg je dit soort sleep patronen, en kun je deze onscherpe patronen creëren. Het geeft weer een hele andere dynamic aan je foto, en de kleuren komen weer meer tot hun recht, omdat er minder lijnen en minder concreter dingen zijn die de aandacht vragen. Maar neem dit soort fotos wel als er mooi en veel licht is, en er intense kleuren zijn,  zodat er ook daadwerkelijk wat moois van de abstractie over blijft. Een van de uitdagingen van landschapsfotografie is toch wel, dat het moeilijk is om iets van rust te creëren.  En je kunt dan heel mooi gebruik maken van lijnen, en kijk of er een pad  of iets dergelijks is wat rust creërt. Probeer orde te creëren in de compositie, en dat maakt het wat makkelijker voor het oog om erna te kijken. Dus pas op dat het geen rommelige foto wordt, dat je door de bomen het bos niet meer ziet", Ook met een beekje kun je perfect een bepaalde rust creëren, dus maak daar gebruik van. Ook een groothoek krijg je ook heel mooi de goede lijnen in je foto.

Zoals je ziet vormen de stenen aan de over een mooie lijn samen met het water, en met de rotse op de voorgrond die de aandacht trekt, en dat je dan vervolgens mee kan met het beekje naar achter waardoor je de foto als het ware ingeleid wordt. Ook kun je een beek gebruiken als een soort refelectie, en als een mooie lijn in de foto om zo een visueel kernpunt te krijgen. Maar af en toe afwijken van de regels kan natuurlijk ook mooie fotos op leveren als je bijvoorbeeld in het bos veel kronkelende bomen heb, dan kan het heel mooi zijn als ze dicht op elkaar staan, en je een mooi licht op de achtergrond hebt, dus blijf creatief, maar weet wat je doet. Dus mijn advies zou zijn ga toch op zoek naar iets van lijn, een pad een beekje, zodat de oog iets kan volgen zodat ze  als het ware de foto ingetrokken worden. Ook schaduw effecten kunnen lijnen zijn net als weerspiegelingen in het water. Soms kun je ook inzoemen op één mooi tak, het hoeft echt niet altijd een heel bos te zijn ook kleinere onderwerpen kunnen heel krachtig zijn. Ook door een bladerdek heen fotograferen kan erg mooi zijn.

Techniek landschapsfotografie in de  herfst

Een eerste regel die je bij landschapsfotografie veel zou gebruiken is, dat je genoeg scherptediepte hebt. Je wilt vaak dat alles goed scherp is, van 2 meter voor je tot oneindig. Gebruik daarvoor het begrip Hyperfocale afstand  je hebt daar allerij tools van om het te berekenen, één is bijvoorbeeld dofmaster, of zoek in google naar hyperfocale afstand berekenen dan kom je van alles tegen. Wat is nou de hyperfocale afstand, de hyperfocale afstand is de afstand waarop je scherp kan stellen,  gezien bepaalde omstandigheden, waarbij de voorgrond al van heel dicht bij scherp is tot oneindig. Het is afhankelijk van een aantal parameters, zo is het onder ander afhankelijk van de hoeveel milimeter gebruik je, welke camera gebruik je etc. Waar je in iedergeval voor moet zorgen dat het op een statief staat. Ook belangrijk is hoe ga je om met contrasten,  Om grote verschillen in contrast te overbruggen is het gebruik van landschaps filters, dan hebt je een glazen plaats voor je lens zitten, waarbij je een donkere gedeelte in het glas hebt voor de lichtere gedeelte van je foto, en lichte gedeelte in het glas voor de donkere gedeelte van je foto, en op die manier wordt het contrast in je landschap al verbeterd. Het is helaas wel zo dat ze al gauw 100 euro kosten, en als je een minder scherper horizon hebt werkt het al een stuk minder nauwkeurig. Als je daarom geen filters zou gebruiken dan kun je Exposure bracketing dat betekent dat je in je camera insteld dat je 3 fotos wilt maken, en dan kun je met exposure bracketing instellen of je op pus 1 of min 1 een foto maakt, of op 2 stops belichten, of 2 stops onderbelichten, dan krijg je dan krijg je dus een lichte variant en een donkere variant en een neutrale variant., En dan kun je in de bewerking de foto zo maken zoals als je dat zelf wilt.

Het bewerken kun je bijvoorbeeld doen in lightroom. daar kun je dan de fotos weer samen voegen;

In lightroom kun je bijvoorbeeld ook panorama instelling gebruiken, waardoor je een mooi wijd landschap krijgt, dat vind ik persoonlijk erg mooi.

Paddenstoelen

Paddenstoelen zijn in de herfst fotografie natuurlijk niet weg te denken je heb ze in allerlei soorten en kleuren, je hebt ze van klein en geel, bruin, tot enorme paddenstoelen soms wel van 30 cm doorsnede.

           

      

   

Verdiep je in je onderwerp, dus ga eens kijken hoeveel soorten heb je eigenlijk,  op welke locaties kan ik bepaalde paddenstoelen nu vinden. vaak vind je ze bij boomstronken, omdat ze doodmatriaal afbreken, dus bij dode takken. Sommige zijn heel zeldzaam en dan is het leuk op nou juist deze te kunnen fotograferen. Zoals de postelein zwammen.

  

Die natuurlijk alleen op beukenhout grooit, natuurlijk is beukenhout niet zeldzaam, maar je weet dan wel waar je gerichter moet zoeken. Of je hebt zelfs paddestoelen die op denneappels groeien, die alleen op kalkhoudende grondsoorten voortkomen,  bij bepaalde omstandigheden. Dus het is goed om je te verdiepen, omdat je zo veel gerichter je paddestoel kan vinden, en op de foto kan vastleggen op de manier hoe dat jij het wil. Want heb je je voorbereid, dan heb je ook de juiste apparatuur bij je, en heb je ook rekening gehouden met ander aspecten, zoals compositie het weer etc.

Voor het vinden van paddenstoelen is timing ook erg belangrijk, wat de paddenstoelen komen niet alleen naar voren in de herfst. Paddenstoelen zijn namelijk afhankelijk van vocht, en als het in de zomer al goed geregent heeft dan kan het zijn dat de piek al in het begin van september is, en als je een droge september hebt gehad kan het zijn dat je maar heel weinig paddenstoelen in de herfst gaat vinden. Dus vandaar dat ik wel eens zeg dat we weermannetjes zijn, aangezien we continu het weer in de gaten houden en voorspellingen moeten doen, om zo op de juiste tijd de foto te kunnen maken.

Maak gebruik van de veelzijdigheid die paddenstoelen hebben,  een paddenstoel loopt niet weg, dus je kunt bepaalde omstandigheden afwachten, zo kun je bijvoorbeeld  wachten op tegen licht en dan met een bekertje met water met gaatjes erin een soort regen laten onstaan, en dan krijg je dat het water dat op de paddestoel valt verlicht word en dat geeft een mooi effect., zo kun je dus Experimenteren met een paddenstoel.

   

 

Door te variatie in je standpunt, kun je heel veel effecten behalen,  en kan een behoorlijke inpact op je foto hebben, deze is op oog hoogte gefotografeerd en dan lig ik plat op de grond, je ziet de onscherpte, en zelfs nog hoe het licht de paddenstoel raakt. Soms is het even wachten tot het licht op de juiste plek valt

  

Met een open diafragma (een laag getal) krijg je weinig scherptediepte en vervaagt alles rondom de paddenstoel en krijg je mooie rustige foto’s. Tegenlicht is fantastisch om te gebruiken.

Als je op de grond licht dan zou zelfs je camera wat door het gras heen kunnen drukken dan, krijg je het mos / gras voor de camera en dat kan ook weer een mooi effect geven. met een platespuit kunj ook weer voor leuke effecten zorgen, Dus het is spellen en variëren met standen, en licht en donker, en water. Probeer eens tussen paddenstoelen door te fotograferen. De onscherpte vormen kunnen een mooi element in je foto vormen.

   

Paddenstoel onder een dakje van een varenblad. Een kleine scherptediepte en een goede compositie doen  al heel snel wonderen,. ook de achtergrond is heel erg belangrijk, maar ook het licht en omgeving, iets naar recht of na links kan al een groot verschil opleveren.  En tegenlicht kan ervoor zorgen dat je opject goed eruit springt, en stel je gaat hem dan wat onderbelichten, dan kan het zijn dat je het daardoor nog veel spannende maakt. dus draai wat rond met de camera en zie of dat iets leuks opleverd..

Licht is zeker belangrijk bij paddenstoelen, want ze zijn transparant, en hebben vaak hele mooi kleuren,  en heel vaak komen die kleuren er extra mooi uit door tegenlicht. En je krijgt wat transparantie in je paddenstoel waardoor je verschil in kleur krijgt van donker naar licht.in het koraal zwammetje

  

Hierdoor moet je flink onderbelichten als het paddenstoeltje rechtstreeks licht vangt, wat weer resulteert in een donkere omgeving en daarmee voor een prachtig contrast in donker en licht. expirimenteer ook met highkey en lowkey , je kunt dan helemaal van onder de paddestoel naar boven een foto maken en de lucht zonder wolken  dan met 3 stops overbelichten en weinig scherptediepte diafragma 2.8, en dan bijt het wit helemaal uit en krijg je de contouren te zien, en dan krijg je een highkey effect. Maar zo kun een ook voor lowkey gaan , dat je 2stops onderbelicht , dan wordt het paddestoeltje een silhouette wordt.  En wacht dan dat het licht achter of op het paddenstoeltje valt en zo krijg je twee hele verschillende fotos. Er is niet zoiets als een juiste belichting, voor mij is het altijd de kunst om je belichting aan te passen aan de omgeving, want draai je je camera en je achtergrond veranderd weer dan moet je je belichting alweer aanpassen, maar ook is het afhankelijk van het gewenste effect wat je wilt bereiken. 

    

Je zit vaak met veranderende licht opstandig heden,  het ene moment staat je paddenstoel in het zonlicht, en het volgende moment istaat hij in de schaduw,  en dan is kunstlicht soms een optie. Denk bijvoorbeeld aan een zaklampje, je kunt met een zaklampje heel snel de richting veranderen, en kijken wat het effect is.

Abstractie, licht en bokeh, paddenstoelen staan vaak in het bos, en in het bos heb je vaak heel weinig licht, ook enormen contrasten qua licht, als de zon er een keertje doorvalt. Eigenlijk kun je in het bos heel mooi spelen met het licht, de abstractie,  met achtergronden met bokeh, je zou bijvoorbeeld een bladje voor een paddenstoel kunnen zetten,  als er dan licht opschijnt van achter, dan krijg je een silhouet van de paddenstoel in het blad.  Je houd dus het blad voor de paddenstoel, en dat je de zon aan de achterkant hebt, je hebt dan tegen licht, en daardoor gooit een lage zonnetje, de schaduw van de paddenstoel in het blad. Het herfstblad licht dan heel mooi op, en laat zijn herfst kleuren en patronen zien, en de schaduw van de paddenstoel geeft dan het tweede beeld. Dit is ëën van de manieren om herfst kleuren en tegenlicht, te combineren met een silhouet van een paddenstoel. Het silhouet van een paddenstoel kun je ook mooi gebruiken bij een achtergrond met onscherpte. De abstractie geeft een bepaald spannend beeld, en is even net wat anders.

  

Je hoeft natuurlijk niet alleen onscherp en onduidelijk te fotograferen, je kunt ook proberen om een bepaalde abstractie te krijgen, door wat dichter op je onderwerp te gaan. Dan zie je de lamelen van de paddenstoel heel erg goed, en zeker als het licht door de hoed het schijnt. Je krijgt hele mooie schaduw en licht effecten. En als je van heel dichtbij gaat fotograferen dan zie je alleen nog abstracte lijnen, en zie je niet echt meer dat het om een paddenstoel gaat. 

 

Bokeh, als je de achtergrond dan ook nog eens met de techniek bokeh fotografeerd krijg je helemaal mooie beelden. probeer dan kale plekken op te zoeken,  maar de meest spannende beelden krijg je als je als er ook nog allerrlei planten tussen jouw en je onderwerp staan.

  

Zorg ervoor dat het licht door de achtergrond, de bladeren heen valt, dan krijg je van die lichte witte cirkels. Je krijgt dan ook de patronen terug te zien, omdat het tussen je licht en je lens in zit, krijg je een schaduw effect. Je kunt hem daarna in de bewerking ook nog in zwart wit nabewerken, dan krijg je heel duidelijk de patronen en de schaduwen goed te zien.

Om deze manier kun je absoluut naar een nieuwe niveau. Je kunt bij bokeh door zelf dingen toe te voegen, bijvoorbeeld een varenbald en dan voor de lens een beetje spelen met het blad dan zie je dat de achtergroind patronen continu aan het veranderen zijn, en op een gegeven moment iets creëren wat je aanspreekt. Onscherpte en een wazige achtergrond in de foto krijg je wanneer je deze maakt met weinig scherptediepte. Hoe groter o.a. het diafragma, hoe waziger de achtergrond, hoe sneller deze lichtpuntjes een soort lichtgevende cirkels zullen worden. Daarbij geldt dat hoe verder de lichtjes van het scherpstelpunt staan, deze steeds groter worden. Een 50mm 1.8 lens heeft een groot diafragma, wat mogelijk maakt om mooie ronde bokeh bollen te fotograferen. Hoe groter het diafragma, des te ronder de bollen worden. En dit kun je verder beinvloeden door in te zoomen. En zorg ervoor dat deze lichtpuntjes de juiste richting hebben,  dit is o.a. te sturen door de camera, en waar het licht vandaan komt. 

Dus de tips waren; verdiep je in je onderwerp, varieer in standpunt en afstand, let op de achtergrond, let ook op lichtval, maak grberuik van patronen, zoek naar hoogte verschil, neem de tijd en experimenteer,  speel eventueel met kunstlicht.

Vaak heb je ook het probleem dat de bovenkant van de paddenstoel te licht wordt doordat de hoed van de paddestoel het licht reflecteerd, bijna uitgebeten wit.  Wat valt daar aan te doen?  Je zou dit eventueel natuurlijk kunnen oplossen door een polarisatiefilter hiervoor te gebruiken, maar helaaas werkt dit in veel gevallen niet, en moet je het onder een bepaalde hoek doen, dus erg lastig.

Wat een goede oplossing voor dit probleem is, is je kunt dit oplossen door simper een papier te gebruiken en deze gewoon boven de paddenstoel te houden, uiteraard krijgt de onderkant van de paddenstoel hierdoor ook te weinig licht,  maar dit los je op om op de voorgrond ook een papiertje te leggen, deze dient dan als een reflectie scherm, en zo wordt de onderkant van je paddenstoel ook verlicht door de weerkaatsing van het licht. en de weeerkatsing hangt af van de kleur papier wat je gebruikt, 

veel herfst fotografen vinden het leuk om paddenstoelen te fotograferen, maar er is natuurlijk meer en wat ook heel erg leuk is. Je hebt veel verschillende details die vooral voor de macrofotografie erg interesant kunnen zijn. En dat begin al in september, dit is een echte spinnen maand,

   

Als je in september lekker buiten loopt met je macrolens, en het is een beetje zonnig dan kun je al snel dit soort beelden maken. De spinnen nemen in de herfst alsoluut toe, In deze foto heb ik gebruik gemaakt van een onduidelijke achtergrond zodat de detail vooral op het web komt te liggen. En maak dan vooral gebruik van tegenlicht dan komt het web en de spin extra mooi uit te zien door de transparantie van het web en de spin, krijg je mooie licht effecten. Als je door de draden het zonlicht laat vallen dan krijg je de regenboog kleuren te zien in het draad en wat zich door kan zetten in de bokeh. Deze spin had een web midden in het bos gemaakt, en hier zie je dat de kleuren heel mooi de bokeh versterken.Je kunt het nog wat spannende krijgen als je smorgens vroeg op pad gaat want dan heb je de kans op dauw en dat geeft ook een heel mooi effect aan  het web.

 

Door aan de zijkant van het web te fotograferen, kun je onscherpte van de dauwdruppels creëren, waardoor je van die lichtbolletjes krijgt wat weer een mooi effect opleverd. En dat wordt natuurlijk nog krachtiger als je het van dichtbij fotografeerd. Je kun er natuurlijk ook rechter ervoor gaan zitten, dus speel in beetje met de afstanden, de richtingen, lichtval, en technieken. 

 

Van voren is natuurlijk net weer even anders, het zijn nu echt druppels,  en het web is ook wat onregelmatiger, waardoor je weer een heel ander beeld krijgt. En bij die tweede foto krijg je het idee van een keting, en op een donkere achtergrond komt het er extra goed uit, zo zie je maar wat je allemaal wel niet kan tegen komen. je kunt een spinnen web ook gebruiken als een omlijsting, en dan zou je hem bijvoorbeeld onscherp kunnen maken.

Nog een ander klasiek onderwerp zijn de herfstbladeren, 

  

Zo heb je al heel wat prachtige kleuren bij elkaar, en omdat de achtergrond geel en onduidelijk is, pas het weer geweldig in het plaatje, vind je ook niet? En door het licht op de achtergrond krijgen de voorste bladeren een prachtige kleur, en dat zet zich mooi af op het zachte geel van de achtergrond. Ook bladeren op de grond vormen een prachtig beeld. ook kun je natuurlijk speelse dingen creëren zoals het volgende plaatje.

 

Je combineert dan een zwart wit achtergrond, met de mooie herfstkleuren, en een leuk thema maakt het af. Je kunt de bladeren ook even meenemen naar huis en daar om allerlei wijzes combineren met dingen die met de herfst te maken hebben. Ook kun je expirimenteren met langere sluitertijden waardoor je ook weer een speciaal effect aan je onderwerp kan geven.

 

Maar probeer ook eens beweging aan je foto toe te voegen door de bladeren omhoog te gooien. Of fotografeer eens een blad van dichtbij, met tegenlicht aan de achterkant. Maar gewoon een tak met bladeren blijft toch iets heel moois vind ik.

 

 

En probeer de herfst ook vooral te combineren met Dieren, het is wat lastiger om dat ze bewegen, maar als je geduld hebt zul je merken dat het absoluut de moeite waard is. je kunt wat voedsel kaar leggen op de locatie waar je de perfecte foto wilt maken

Je kunt dan denken aan de Hertenbrons, want dat is elke keer weer een spectakel om mee te kunnen maken, het liefst van dichtbij, maar er zijn heel veel plekken waar je terecht kunt voor de hertenbrons, maar wat ik zelf wel een mooie vind is Oostvaardersplassen, en dat komt omdat ze daar in grote aantalen bijeenkomen, en er worden zelf excursies georganiseerd, waar je rondgeleid wordt, zodat je de herten ook echt wel gaat zien, en dan kun je geweldige fotos maken.

 

 

De hoge veluwe is ook een geweldige lokatie, aangezien ze daar erg tam zijn , aangezien ze regelmatig gevoed worden.  Wat je nog kan proberen is, als er actie is om dan een langzame sluitertijd te gebruiken zodat je de beweging goed in beeld krijgt.